Terugkoppeling naar het Schröderhuis

We gaan het Schröderhuis testen aan de 6 neo-plastische wetten



Dit zijn de 6 pijlers van het neoplasticisme

1e Het beeldingsmiddel moet het rechthoekig vlak of het prisma zijn, in primaire kleur (rood, blauw en geel) en in niet-kleur (wit, zwart en grijs). In de architectuur geldt de lege ruimte als niet-kleur. De gedenaturaliseerde materie kan als kleur rekenen.


2e De gelijkwaardigheid in afmeting en kleur van de beeldingsmiddelen is noodzakelijk. Verschillend van afmeting en kleur zijnde, moeten zij van een gelijke waarde zijn. Het evenwicht wijst in het algemeen een grote oppervlakte van niet-kleur of lege ruimte aan en een kleine oppervlakte van kleur of materie.


3e De tegenstellende tweeheid in het beeldingsmiddel is evenzeer in de compositie geëist. 4e Het onveranderlijke evenwicht wordt bereikt door de verhouding van stand en wordt uitgebeeld door de rechte lijn (begrenzing van het zuivere beeldingsmiddel) in haar principale, d.i. rechthoekige, tegenstelling.


5e Het evenwicht, dat de beeldingsmiddelen opheft en vernietigt, ontstaat door de verhoudingen van afmeting, waarin deze geplaatst zijn en die het levend ritme tot stand brengen.


6e Natuurlijke herhaling (de symmetrie) moet uitgesloten worden.

1. Het Schröderhuis bestaat bijna helemaal uit rechte vlakken. Alleen de hwa, de leuningen buiten de woning en de cv binnen de woning zijn rond. Dit vanwege praktische overwegingen, die het beeld niet in de weg staan. Daarnaast wordt er alleen maar gebruik gemaakt van de primaire en niet kleuren. Dus aan deze eis van het neoplasticisme voldoet het Schröderhuis helemaal.

2. Rietveld zorgt ervoor dat de felle primaire kleuren worden opgevangen door de niet kleuren om het geheel in evenwicht te houden. En hij hier in geslaagd.

3. De tegenstellende tweeheid in het beeldingsmiddel is evenzeer in de compositie geëist. Er is veel tegengesteldheid, want er is geen symmetrie in het Schröderhuis.

4.In het Schröderhuis zijn niets anders dan rechte lijnen te vinden die elkaar constant raken en/of kruisen. Dit heeft hij zodanig gedaan, dat er een evenwicht ontstaat.

5. Het evenwicht, dat de beeldingsmiddelen opheft en vernietigt. Rietveld heeft dit gedaan door de vlakken met de primaire en niet-kleuren in verhouding te plaatsen.

6. De natuurlijke herhaling dient niet aanwezig te zijn. Zeker in het Schröderhuis, zal je nooit symmetrie tegenkomen. Hier voldoet het huis zeker aan.

Wanneer je naar al de 6 neoplastische pijlers kijkt, en dan naar het Schröderhuis dan kun je stellen dat het huis er volledig aan voldoet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten