1e
Het beeldingsmiddel moet het
rechthoekig vlak of het prisma zijn, in primaire kleur (rood, blauw en geel) en
in niet-kleur (wit, zwart en grijs). In de architectuur geldt de lege ruimte als
niet-kleur. De gedenaturaliseerde materie kan als kleur rekenen.
2e
De gelijkwaardigheid in
afmeting en kleur van de beeldingsmiddelen is noodzakelijk. Verschillend van
afmeting en kleur zijnde, moeten zij van een gelijke waarde zijn. Het evenwicht
wijst in het algemeen een grote oppervlakte van niet-kleur of lege ruimte aan en
een kleine oppervlakte van kleur of materie.
3e
De tegenstellende tweeheid in het
beeldingsmiddel is evenzeer in de compositie geëist. 4e Het onveranderlijke evenwicht
wordt bereikt door de verhouding van stand en wordt uitgebeeld door de rechte
lijn (begrenzing van het zuivere beeldingsmiddel) in haar principale, d.i.
rechthoekige, tegenstelling.
5e
Het evenwicht, dat de
beeldingsmiddelen opheft en vernietigt, ontstaat door de verhoudingen van
afmeting, waarin deze geplaatst zijn en die het levend ritme tot stand brengen.
6e
Natuurlijke herhaling (de
symmetrie) moet uitgesloten worden.
1. Het Schröderhuis bestaat bijna
helemaal uit rechte vlakken. Alleen de hwa, de leuningen buiten de woning en de
cv binnen de woning zijn rond. Dit vanwege praktische overwegingen, die het
beeld niet in de weg staan. Daarnaast wordt er alleen maar gebruik gemaakt van
de primaire en niet kleuren. Dus aan deze eis van het neoplasticisme voldoet
het Schröderhuis helemaal.
2. Rietveld zorgt ervoor dat de felle
primaire kleuren worden opgevangen door de niet kleuren om het geheel in
evenwicht te houden. En hij hier in geslaagd.
3. De tegenstellende tweeheid in het
beeldingsmiddel is evenzeer in de compositie geëist. Er is veel tegengesteldheid,
want er is geen symmetrie in het Schröderhuis.
4.In
het Schröderhuis zijn niets anders dan rechte lijnen te vinden die elkaar
constant raken en/of kruisen. Dit heeft hij zodanig gedaan, dat er een
evenwicht ontstaat.
5.
Het evenwicht, dat de
beeldingsmiddelen opheft en vernietigt. Rietveld heeft dit gedaan door de vlakken met de
primaire en niet-kleuren in verhouding te plaatsen.
6.
De natuurlijke herhaling dient niet aanwezig te zijn. Zeker
in het Schröderhuis, zal je nooit symmetrie tegenkomen. Hier voldoet het huis
zeker aan.
Wanneer je
naar al de 6 neoplastische pijlers kijkt, en dan naar het Schröderhuis dan kun
je stellen dat het huis er volledig aan voldoet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten